Tai Chi

Tai Chi träning onsdagskvällar i Höör

Nybörjare och erfarna är välkomna. Vårterminen startar 18 januari.

OBS Träning den 7 mars istället för den 8 mars!

Nybörjarkursen i Tai Chi är fullbokad. Det finns möjlighet att sätta upp sig på väntelista utifall det blir avhopp/återbud. Det finns fortfarande plats på fortsättningskurserna.

Varför

Välkommen till träning i Tai Chi och Qi Gong för ett hållbart fysiskt och mentalt välbefinnande. Med “hållbart” menas att du får redskap i form av övningar som ger varaktiga och djupgående effekter vid regelbunden användning. Taichi och Qi-Gong har en tusenårig historia och står för ett hållbart välbefinnande, genom hela livet, förmedlat från generation till generation.

Vid regelbunden träning kan du förvänta dig att känna dig mer balanserad, få större rörlighet, få bättre koordination, kunna koncentrera dig bättre, reducera stress, bli på bättre humör och andra positiva effekter – samt ha kul.
Långsiktiga effekter är en djupare förändring mot lugn, frid, energi, närvaro, acceptans, respekt, kreativitet, glädje och hälsa.

Vad

Tai Chi träningen baseras på den långa Yang formen i direkt överföring från dess upphovsman Yang Chen Fu, via Tung familjen i tre generationer, till min mästare Tung Kai Ying. Det förmodligen en av de mest autentiska Yang stil Tai Chi som går att hitta idag. Förutom att vara ett utmärkt system för meditation i rörelse och stärkande av hälsan har varje rörelse har en självförsvarstillämpning.

Parallellt med Tai Chi lär jag lär ut en praktisk, aktiv och effektiv QiGong som passar i stort sett alla. Behållningen är ökad rörlighet, bättre koordination, ökad styrka, avslappning, kroppsmedvetande samt i övrigt alla andra hälsoaspekter som finns med att göra QiGong. QiGong träningen är en del av Tai Chi lektionerna, men finns också som separata Qi Gong workshops

Den långa Tai Chi Yang formen har tre delar. Den första delen är kortast och den man börjar med att lära sig, sen kommer den andra delen som är längre och till sist tredje delen som är längst. Man lär sig delarna i denna ordning, ett, två och tre. Genom att man blir mer och mer familjär med rörelsemönstren och genom att koordinationen successivt blir bättre så lär man sig rörelserna fortare och fortare. Därför tar det ungefär lika lång tid att lära sig de olika delarna, även om dom är olika långa. Dessutom förekommer det en del upprepningar. Lärandet sker genom att man på egen hand tränar hemma på det som vi gått igenom på lektionen. Det är en aktiv process, något liknande att lära sig spela ett instrument. Fem till tio minuter om dagen räcker långt! Behållningen är mycket stor när man lyckas med kontinuerlig träning!

Qi Gong kommer att finnas med i Tai Chi träningen samt renodlat i form av Qi Gong workshops.

När

Våren 2023

Onsdagar varje vecka med start 18 januari. Sista gången blir 7 juni. (OBS Träning tisdag 7 mars istället för onsdag 8 mars, samma tider och plats)

  • 17.00-18.00 – Nybörjare – Första delen i Tai Chi Yang formen, plus basövningar. 
  • 18.00-19.00 – Fortsättning 1 – Andra delen i Tai Chi Yang formen, plus basövningar. Vi avslutar och repeterar första delen samt börjar från början i andra delen. 
  • 19.00-20.00 – Fortsättning 2 – Hela Tai Chi Yang formen, plus basövningar och mer avancerade övningar.
  • 20.00-21.00 – Avancerad Tai Chi grupp, fokus blir på sabel och snabbform. Öppen för dig som påbörjat Fortsättning 2.

Betalning

Man betalar per gång när man deltar. Pris per pass: 120 kr. Om man går flera pass samma kväll så gäller: två pass 200 kr, tre pass 250 kr och fyra pass 290 kr. Alla priser inkl moms. Betalas med swish i samband med träningen till 1233667185. Du kan även betala via Bankgiro 5463-9810 om du saknar Swish. Om man vill betala för flera veckor i förväg går det bra, men då räknas de pass som erbjudits och inte de man deltagit i, dvs om man uteblir en vecka så utgår ingen ersättning för det.

Du kan få kvitto för friskvårdsbidrag. Enligt skatteverkets regler kan Tai Chi räknas som friskvård och det är din arbetsgivare som avgör.

Var

Folkets Hus på Fredsgatan 2B i Höör. Alldeles centralt och nära stationen med bra förbindelser. Där finns ett stort och bra träningsrum på bottenvåningen, två toaletter (en stor och handikappanpassad) och till och med ett litet kök. Dock ingen dusch eller speciellt omklädningsrum.

Förutsättningar

Du bör ha normal hälsa och kondition. Du är helt frisk och har inga förkylnings- eller andra symptom.

Tag med skor för inomhusbruk med platt sula. I övrigt kläder som tillåter rörelse. Det finns tillgång till toalett, men inte omklädningsrum eller dusch.

Begränsat antal deltagare så vänta inte med anmälan!

Träna Qi Gong och Tai Chi i Höör, för nybörjare och avancerade